DE LA VILLE DE PARIS.
[lZ,99]
plusieurs autres demourans près le pont Nostre Dame, requerans par icelle avoir provision d'ung pont vollant de bois, renvoyée par lad. Court ausd. Commis au gouvernement de lad. ville de Paris pour y pourvoir; Eu sur ce l'advis de Jehan Le Conte, maistre des euvres de maçonnerye de Rouen, de Pierre Tarizel, m' des euvres de maçonnerye d'Amyens, de Didier de Felin, m° des euvres de maçonnerye de lad. ville de Paris, et de Jaques Courbet et Martin Cham-biche, maistres maçons, lesquelz ont esté tous d'oppi-nion que led. pont vollant seroit plus dommageable que prouffilable; attendu que on a intencion faire promptement ung pont de pierre où lieu ou estoit
led. pont Nostre Dame, et que led. pont vollant nuy-roit et pourroit empescher à faire l'ediffice dud. pont de pierre; attendu aussi que icellui pont vollant de bois ne seroit seur s'il venoit aucunes grandes eaues ou glaces, mais tumberoit parce qu'il ne seroit aucune­ment asseuré de charge de maisons dessus, parquoy pourroit faire grant dommaige au pont aux Changes, et en pourroit venir autres grans inconveniens :
A esté conclud quc led. pont de bois ne sera fait. Et pour mieulx proceder à l'ouvraige dud. pont de pierre, a esté commandé à chascun desd, m" des euvres qu'ilz facent ung gect et pourtraict de la façon d'icelluy pont de pierre.
IX. ----- GECT TOUCHANT LA FIGURE DU PONT.
23 novembre 1/199. (F°1- 6 r".)
Le vingt quatriesme jour dud. moys de Novembre, Jehan Le Conte, maistre des euvres de maçonnerye de Rouen, et Pierre Tarizel, itf des euvres de ma­çonnerye d'Amiens, obtempérant au commandement ai eulx fait le vingt ungmcjour dud. moys'1', ont baillé et apporté en l'Ostel de Iad. ville de Paris leur advis et gect touchant l'ediffice du pont Nostre Dame que on a intencion construire et rediffier de pierre, dont la teneur s'ensuit :
huit arches, chascune pille de neuf piez d'espoisseur et mieulx par hault au dessus de l'eaue, et par le bas sur le roc empaltez chascun costé de deux piez et demy, qui sont cinq piez; et sera continué led. em­pâtement de sept à huit piedz de hault par relraicle, qui sont quatorze piedz par bas d'espoisseur.
Item chascune pillé contiendra de hault, y com­prins l'amortissement, sept toises et demye; et depuis led. empattement jusques à l'emehappement portant larmyere, sera de neuf piez d'espoisse; ct seront lesd, pilles faictes de pierres joinclisses sans moillon, de si bonne pierre qu'elle puisse résister contre l'eaue etgellée, et la devanture devers l'eau toute maçonnée de bon cyment tant d'un costé que d'autre.
Item, et seront lesd, pilles et arches espaulez par chacun des deux boutz dud. pont, depuis Ie creux des deux dernieres arches, de deux grosses masses chas­cune contenant cinq toises de long en allant au long de la rue et des maisons, de douze toises de large; et. seront lesd, masses maçonnéez de grosses pierres longues et larges vers ladicte riviere, chas­cune de troys à quatre piez de lict maçonnez de bon cyment, et le demourant de lad. masse fait de bonnes bittes grandes, larges, bien joinctes et jaugées selon les assiettes de la devanture, maçonnez de bon mortier de chaux et de sablon, en haussant les assiettes de troys poulces à desuyner(?) au bout desd, cinq toises devers la terre, afin de mieulx espauller le dict pont.
Item, les voulsures desd, arches seront faictes de bonnes pierres de franc vergelé<2) grandes de troys
Cest le rapport de. Jehan Le Conte, ouvrier de Rouen, el Pierre Tarizel, ouvrier d'Amyens, venus en ceste ville au mandement de mess' les Commis et ordonnez en TOstel de la Ville.
Savoirque vendredi, vingt deux"10 jour de Novembre quatre vingtz dix neuf, avons veu et visité la riviere, en la presence du maistre des euvres de maçonnerye dc la Ville et de plusieurs autres maistres et ouvriers dud. mestier, avec le maistre des pons et autres mari­niers , lesquelz nous ont monstré le cours et fil de l'eaue. Et avons trouvé que puis le mur de la Cité jusques au parmy du fil de l'eaue, y a quinze to.'ses et demye;
Item avons ced. jour so.aldé. Iad. riviere en plu­sieurs autres endroiz à une grande bille de fer de vingt à vingt deux piez de long, et avons trouvé que le fons est bon et que c'est roc; ct y a depuis le dessus de l'eaue, de present, jusques sur le dict roc, tant d'eaue que de terre, la vallue de dix huit piedz.
Item, semble cn noz avis et consciences que pour faire le pont de pierre, y cloit avoir sept pilles et
O Ci-dessus, art. VIII.
(2) La sorte de pierre dite verjçeU, Verdelais, sc tirait des carrières de cc nom à Saint-Leu. — Le liais, Unis féraxil ou ferrai ot lo cltquart, espèces souvent mentionnées dans les pages suivantes, provenaient des carrières du faubourg Saint-Jacques ot d'Arcueil.